Профільне навчання – вид диференційованого навчання , який передбачає
врахування освітніх потреб , нахилів, здібностей учнів ; створення умов для
навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення , що
забезпечується за рахунок змін у цілях , змісті, структурі та організації
навчального процесу .
Так в Старосинявському окрузі метою профільного
навчання - забезпечення можливостей для
рівного доступу учнівської молоді до здобуття загальноосвітньої профільної та
початкової допрофесійної підготовки , неперервної освіти впродовж усього життя
, виховання особистості , здатної до самореалізації , професійного зростання й
мобільності в умовах реформування суспільства .
Тож профільне навчання у 10 – 12
класах округу здійснюється , у відповідності до навчального плану вивчення
предметів варіативної складової , за такими напрямами :
v технологічного
профілю ( основи споживчих знань , основи
підприємницької діяльності , креслення) ;
v природничого ( краєзнавство ; диференційне навчання
розв’язування задач з хімії; розв’язування рівнянь , системи і їх нерівностей);
v філологічного
профілю (
синтаксис сучасної української мови , стилістика сучасної української мови ,
практикум з правопису української мови, ділова українська мова) ;
v суспільно –
гуманітарного (
громадянська освіта , права людини).
Введення
елективних курсів передбачає розвиток широкого спектру пізнавальних і
професійних інтересів учнів , їх ключових компетенцій , які забезпечують успіх
майбутньої професійної діяльності.
Викладення
предметів в рамках шкільного округу здійснюють кваліфіковані спеціалісти .
Навчально – виховний процес здійснюється як у традиційній формі , так і у
вигляді лекцій , семінарських , практичних занять , але здебільшого у
дистанційній формі . Психолог здійснює профконсультаційну діагностику ,
корекційну роботу.
У освітньому окрузі проводиться робота з
громадянського , морального , національного , правового , економічного ,
трудового , естетичного , екологічного виховання , розвиваються практичні
уміння і навички учнів.
Центральне місце займає робота з обдарованими дітьми і тими , що
потребують особливої уваги. Особливу роль тут відіграє залучення
старшокласників до дослідницько – експериментальної роботи . Це сприяє розвитку
творчого потенціалу особистості старшокласників їхнього наукового світогляду ,
критичного мислення та самостійності , відкриває нові перспективи і можливості
для самореалізації.
Керівництво округу тісно співпрацює з
батьківськими комітетами, піклувальною радою , радами шкіл.
З урахуванням специфіки сільської
місцевості створення освітніх округів є найбільш ефективною і оптимальною
формою організації освітнього простору сільської дитини. Одним із показників
ефективності роботи шкільного округу є результати участі вихованців в олімпіадах
, конкурсах , конкурсі – захисті робіт МАН , змаганнях. Не дивлячись на
особливості роботи в нашому , сільському регіоні , саме наші сільські діти
зуміли стати призерами обласних олімпіад і конкурсів , лауреатами Міжнародних
мистецьких конкурсів.
Але , незважаючи на те, що створення
шкільних округів має багато переваг , існують , на жаль, ще й певні недоліки.
По-перше , недоліки
чинного законодавчо – нормативного забезпечення, по – друге , не завжди зручне
географічне розташування суб’єктів округу , що породжує третій недолік – великі
матеріальні затрати на підвезення дітей
до опорної школи з інших навчальних закладів .
Цю діяльність потрібно і необхідно
здійснювати системно , цілеспрямовано, з повним використанням тієї законодавчої
бази , яка розроблена на рівні держави. Навіть намагання втілити це в життя в
умовах обмежених ресурсів дає конкретні результати.
Н.М. Цимбаліста,
директор
Старосинявського НВК,
вчитель-методист, спеціаліст вищої категорії